Amma eller inte amma verkar vara jäääävligt provocerande??

Jag är ledsen.

Var på återträff idag för de personer som gick i samma föräldrautbildning innan vi blev föräldrar. Hade sett fram emot det men nu sitter jag hemma och nästan gråter.

Känner mig så himla påhoppad bara för att alla satt där med sina tuttar i vädret och jag gav Elis en nappflaska.
Jag har enormt mycket mjölk i tuttarna på morgonen och istället för att bara hälla ut det brukar jag pumpa ut och spara i kylen samma dygn. Jag har läst alla instruktioner för hur man gör, har läst hur den ska kylas ner och förvaras i kyl, har läst hur länge man kan ha den...Jag fryser aldrig mjölk för jag tycker att det räcker med att spara för ett dagsbehov, NÄR jag behöver få bort mjölk. jag pumpar inte alla dagar, Elis äter från nappflaska ett par gånger i veckan. Ändå var en tjej på mig direkt: "Det är inte bra att ge nappflaska, då vill han inte suga" "varför vill du inte amma" Blaaaaa bla blaaaaaa...

Jag vill amma, jag gör det, Elis växer som han ska, han får i sig precis det han behöver, men ibland vill jag bara kunna slippa ta fram mina hängade tuttar för allmän beskådan!!!
Jag njuter inte av varje ammande stund, det sticker jag inte under stol med. Jag hade gärna bara gett honom nappflaska! Men Elis var liten när han föddes och åt sig stor och stark snabbt av bröstmjölk så jag vill absolut inte ta ifrån honom den näringen. Ibland vill jag bara få känna mig som en vanlig tjej, istället för en jäkla mjölkkossa!!!! Amningsperioden är en kort period i ens liv på det stora hela, men är man mitt uppe i det så känns det inte riktigt så alla dagar...

Jag tycker att det är lite jobbigt att amma offentligt,vill inte dra fram mina supersprutande bröst överallt var jag än går, vill inte trilskas med Elis som ibland blir jätteförbannad för han inte hinner hinner svälja. Så för mig har det varit en befrielse att få ta med en flaska mjölk och lugnt och stilla kunna mata honom varsomhelst när han blir hungrig.

Nu blev jag istället ledsen eftersom alla verka tycka att jag gör fel? Sitter inte hemma och ger honom nappflaska utan bara i vissa situationer när det för mig inte känns helt bekvämt att amma.

Och så säger den jävla überpretto bruden att hon funderat på om hon ska ge sin son ersättning så hon kan göra lite saker på kvällen. För pumpa verkar så jobbigt för då finns kanske inte någon mjölk kvar sen???? Snacka om att inte ha någon jävla koll!

Jag skulle aldrig gå på någon för hur de sköter om sina barn. Jag ville bara träffa någon att kanske ta en promenad eller en fika med. Nu vill jag aldrig mer gå dit! Känns lite tråkigt, för det är lite ensamt eftersom jag inte har så många kompisar med barn. Men, men. Jag försökte i varje fall!

Är lite ledsen nu. Tycker verkligen synd om folk som av någon anledning inte kan eller vill amma sina barn. De lär ju bli påhoppade... Jag har fått kritik 2 gånger, både gångerna av nyblivna mammor. Antagligen är de så rädda att göra fel att de får tunnelseende och bara tycker att deras sätt att sköta saker på är rätt, rätt...

Kanske jag bara fortfarande är överkänslig? Men man  kan väl få hitta sitt sätt som känns bra för sig själv och sitt barn? Så länge barnet mår bra??




Kommentarer
Postat av: Case

Som sagt, jag är sjukt avundsjuk på dig å flasKalternativet! Jag skulle ge mycket för att My skulle ta flaskan, å jag lovar dig att några av dessa tjejer garanterat kommer vara avundsjuka eller, i bästa fall, ändra uppfattning å inse att det inte är nån fara att ge flaska. Suck. Dumhuvuden som tror sig veta bäst. Idioter!!!! Du är bäst vännen, å du vet bäst vad som funkar för dig å Elis, kom ihåg det! Puss!

2012-01-30 @ 17:00:37
Postat av: Mina

Den här ammnings-hysterin är bara såå sjukt frustrerande...

Bry dig inte om vad andra säger, så länge du och Elis mår bra spelar deras ord och åsikter ingen som helst roll!!



Kram!!

Postat av: Anna | molnochglitter

Åh jag förstår dig, vi försökte amma i 1,5 månad men kände att William inte fick någon mat alls.. På sina första 2 dygn gick han ner mer än 600 g så då har man inget val att ge ersättning. Men visst skulle jag också vilja amma.

På våran första återträff med föräldragruppen började William att grina och jag fick sitta med min termos och pulver och blanda och helt ärligt skämdes jag! Det var ingen som sa något men man kände blickarna.. Det är inte roligt..

Du gör det bra!!Huvudsaken att våra små vänner mår bra eller hur!

så otroligt jobbigt att alla har nåt att säga!!



Fortsätt som du gör, och jag hade gärna gått en promenad och fikat en massa med dig =) KRAM!!

2012-01-31 @ 09:41:42
URL: http://molnochglitter.blogg.se/
Postat av: Sandra- Med Bebis I Magen

ÅH :@

Att folk bryr sig! Vad du gör är väl din ensak?? De ska andra fullkomligt skita i! En del KAN INTE ENS amma!

Åhh ja blir så arg över denna hyseter!



Kram till dej!

2012-01-31 @ 13:45:40
URL: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh herregud va jag blir förbannad!! Denna jävla amningshysteri!! Texas kom 6 v för tidigt så de va viktigt för henne att få bröstmjölk. Jag ammade henne för hennes skull men jag kan inte säga att jag älskade de! Jag ville heller inte flasha bröstet bland folk och jag kände mej låst för de va bara jag som kunde ge henne mat och hon skulle äta var annan timme första veckorna (dag som natt) pga att hon kom för tidigt. När hon va 4 månader tog min mjölk slut och jag kan säga att ingen va gladare än jag!! De va så skönt att sluta amma!

Nu verkar de inte vara de du vill men de jag vill säga är Stå på dej. Jag sket fullständigt i vad folk sa till mej, dom har ingen aning om vad som ligger bakom så deras åsikt är inte värd nått.



Skit i vad andra tycker! Du kommer få höra både de ena och de andra om de tredje och de fjärde så lär dej att stänga av och låt de rinna bort.



Kram till dej!

2012-02-13 @ 21:43:51
URL: http://hannapluttpanna.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag bor också i Uppsala btw. :)

2012-02-13 @ 21:51:59
URL: http://hannapluttpanna.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej! Jag har en fråga till dig som gäller amelia Baby, mejla mig GÄRNA så fort du har tid och lust! Mvh Sofie

2012-02-28 @ 14:53:02
URL: http://blogg.amelia.se/sofiesarenbrant

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0